*TASHA-TASHA-TASHA*

Suri rumah pun nak gak jadi blogger..isi masa lapang..suka thanks..x suka pun thanks gak la..layan jerr...ahakss..

Tuesday, February 1, 2011

PEREMPUAN vs LELAKI

Hah..tajuk ni mcm nak berperang lak kan..xde la u olss..ia sekadar perbahasan aku semata²..

Perempuan vs Lelaki..apa yg beza nyerr???

Bg aku la kan zaman skg ni xde bezanya antara laki n pompuan.Kalau tang keje..pangkat dah x kira..laki ke pompuan janji ko berkelayakkan sure jatuh kat tgn ko..Zaman dulu yela..ada gak dgr cite dr mama aku..katanya biasanya majikan lebih utamakan pekerja lelaki..katanya org pompuan ni ssh..kang kalau kawen sure mengandung..dah tu nanti beranak ambik leave berbulan² utk pantang.Dah ada ank manjang cuti sebab biasa la kan ank kecik salu sakit..nak cucuk monthly lagik..urm..tp boleh ke korg pakai pemikiran mcm tu???tgk je la kat U,bkn ramai student pompuan dr laki ke?tu maknanya pompuan lagi ramai yg berkelayakan tinggi..Lu pikir la sendirik!!!Bkn nak menangkan kaum sejenis..tp itu FAKTA okeh!!!

Ank² : Lelaki vs Perempuan (siapa yg lebih baik??)

Hah tang ni aku suka nak membebel panjang lebar..maklum la aku kan mak org..ekekee..boleh pakai ke kalau org kata ank lelaki lebih senang nak jaga berbanding ank pompuan??ke ank perempuan lebih matang dan pandai berdikari kalau nak beza dgn ank laki??Kalau korg tanya aku..jawapannya SAMA JERR..actually masing² ada kelebihan dan kelemahan masing²..aku xde la sampai membeza² kan ank².Semua aku syg sama rata..yg salah tetap kena hukum..
Tapi kan..masa aku ngandung ank sulung,aku beria nak ank lelaki weh..sampai masa scan doc ckp ank pompuan aku mcm sedikit hampa sehingga la doc ckp 'eyh..bkn gegirl la..tu tgk die tgh kencing..nampak pistolll!!'..punya la hepi aku masa tu weh..bkn la kata kalau ank pompuan aku x terima tp aku amat mengharap yg sulung ank lelaki..reason aku ialah..aku rasa ank lelaki nanti dpt menjadi ketua yg baik utk adik² die..boleh la aku harapkan utk jaga adik² die nanti..hehehee...cara aku mendidik ank² pun xde la sampai membezakan jantina..laki ke pompuan semua aku ajar berdikari,mendiri..xde deh nak kasi can lebih²..bia dorg pandai jaga diri masa aku xde nanti..cuma mmg x dinafikan la dgn ank pompuan aku lemah lembut skit la..yela..org pompuan mane la boleh nak ckp kasar²..kang majok payah nak pujok..ank laki lain..kental skit..ni pun FAKTA okeh...

Tapi kan..ada sesetengah parents yg still didik ank guna cara kuno.Maksud aku membezakan cara didik ank ikut jantina.Ank lelaki dididik jauh sekali berbeza dgn ank perempuan..akhirnya ank pompuan atau lelaki x dpt serlahkan potensi diri sendiri kerana faktor jantina menyekat dorg dr berbuat sesuatu perkara(ats dasar ikut kata org tua dulu kala)yela..org dulu² mane nak bg ank pompuan buat aktiviti lelaki dan lelaki xleh nak main masak² bagai..
Ni antara amalan kuno yg masih diguna pakai sesetengah parents..

* perempuan dianggap seorg pasif & pemalu so dorg
   xleh buat keje² lasak mcm org laki buat..dorg kena dok rmh jerr..

* lelaki xleh nanges..kononnya lelaki ni seorg yg kasar so xleh cengeng..menitis
   kan air mata x sesuai dgn lelaki sebab nanti org anggap lemah & spt pompuan

* lelaki x reti nak luah²kan perasaan..marah ke suka ke diam je la..

* lelaki kuat dan berkuasa dr pompuan..sbg balasannya pompuan kena tunduk
   kpd kehendak lelaki dan layan lelaki sebaiknya..

Ni pulak makcik TASHA nak jawab..

* pemalu tu mmg perlu ada la kan bg setiap pompuan..kang kalau x reti malu haru jadi nya..tp xla sampai pompuan xleh nak buat keje lasak..kekentalan fizikal seseorg bkn terletak pd jantina okeh!!ada je pompuan yg suka buat aktiviti lasak spt rock climbing,jungle tracking,futsal..tp xde pun semua tu menjejaskan keperempuanan mereka..lasak x beerti x reti ke dapur..percaya la setiap perempuan tu ada sifat lemah lembut semula jadi..so no worries la kalau dorg nak buat aktiviti lasak..dorg still tau limit..

* air mata tu menunjukkan emosi..salah ker kalau kita nak tunjukkan emosi sedih dgn cara menanges..dah tu xkan nak pendam je..lama² bernanah ati weh..kalau pun lelaki tu nanges x beerti die keperempuanan..kalau nanges leh jadi nyah ke weh??adoii..patot nya kita appreciate..bkn senang org laki nak nanges kalau bkn betul² sedih..so lelaki nanges x beerti NYAH okeh!!!

* kalau lelaki xleh luahkan perasaan ssh la weh..mcm tu..cane dorg nak ckp sayang kat mak dorg?xkan dosa kot nak luah perasaan dkt org..bia la,..aku lagi respek org laki yg berterus terang..dr sembunyi² simpan perasaan..ceh..x gentle la kalau cenggitu weh..

* kuasa terletak pd jantina ke??xde la..skg ni..sape dulu die menang..siapa hebat die berkuasa..xde deh nak kira ko lelaki kita kena hormat lebih..kalau boss pompuan kuli lelaki xkan boss tu nak tunduk kat kuli tu pulak..betul tak???


Kalau bab berkawan pun..aku rasa x salah lelaki kawan dgn perempuan janji tau limit..x kira la kawan tu laki ke pompuan dlm dunia ni ada je kawan yg mulut longkang x kira la die laki ke pompuan..so nak berkawan cari la yg baik..jgn kira jantina janji terbaekk dr ladang okeh!!!


MAKANYA...pompuan ke laki ke sama je..kita berasal drpd unsur yg sama..dr tanah gak kan..Hanya Nabi Adam dan Hawa serta Nabi Isa je yg berbeza kejadian mereka..yg lain² sama je..kita terhasil dr pencantuman benih(sperma)ayah dan telur ibu.Xde kedua² unsur tuh,kita xkan lahir ke dunia ni tau!!!
So,perbezaan antara pompuan dan lelaki x patut dibangkitkan..kita semua adalah sama..x kira lelaki atau perempuan kita patut menghargai sesama insan..jgn la masing² nak pandang hina pada kaum lain..dan 1 lagi nasihat penting..JGN LA BERCINTA SESAMA JENIS..ish..Allah marah...jgn la buat keje bengong okeh...

Tasha 'say': bab ni kalau aku nak story mmg x abes² punya..cukup dulu setakat ni..korg nak terasa ke apa ke tu korg punya pasal..tp sebelum tu aku nak mintak maaf la kan kalau ada yg x puas ati dgn apa yg aku up kan nih...x semua suka apa yg kita ucapkan..ok..

2 comments:

  1. wah2..hahahahha..i loike~ ehhh..tolong tukau font kuning tuh..berpinau aku membacanya..heheheh

    ReplyDelete
  2. wakakaa..tu saje je nak bg ko fening² lalat nokkk..

    ReplyDelete